#

Tauota istumista

Monen työ sisältää tänä päivänä pelkästään istumista. Työelämän kehitystä tähän suuntaan ei voi eikä tarvitsekaan estää, mutta on hyvä tiedostaa istumisen riskitekijät ja reagoida niihin.

Tutkimustulosten mukaan yli 8 tunnin päivittäinen istuminen on terveysriski liikuntaharrastuksesta huolimatta. Istuminen on fyysistä passiivisuutta ja useimmille lihaksille lähes täydellinen lepotila. Runsaaseen istumiseen liittyy myös aineenvaihdunnan epäedullisia muutoksia. Istumispainotteisessa arjessa voi pienikin ylimääräinen energia johtaa huomaamatta liikakilojen kertymiseen. Olisikin hyvä välttää yli 2 tunnin yhtäjaksoista istumista.
Istumisen vähentäminen vaatii arjen tuttujen tapojen ja tottumusten muuttamista. Ja tahtoa. Pienillä muutoksilla saat helposti lisää fyysistä aktiivisuutta arkeen. Kiinnitä huomiota päivittäisen istumisesi määrään ja pyri korvaamaan ainakin osa istuen tapahtuvista toiminnoista seisten.

Vinkkejä toimistotyöpäivän ja arjen toimintojen aktivoimiseen

  • Sähköpostin lähettämisen sijaan käy välillä hoitamassa työasia kasvotusten työkaverin kanssa.
  • Sijoita tulostin normaalia kauemmaksi siten, että sen luokse pääseminen edellyttää askelia.
  • Suosi taukojumppaa.
  • Käytä portaita hissin sijaan.
  • Jää bussista yksi pysäkki tavallista aikaisemmin.
  • Muista jaloitella ja nousta välillä seisomaan.

Lisätietoja

Istu vähemmän – voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen.

Tauko paikallaan! – ideoita ja vinkkejä liikkeen lisäämiseen ja istumisen vähentämiseen.