#

Aloita arkiliikunnasta

Kaikenlaista päivän aikana tapahtuvaa liikkumista ja liikuskelua, mikä ei ole varsinaista vapaa-ajan liikuntaa, kutsutaan arkiliikunnaksi.

Esimerkiksi työmatkaliikkuminen kävellen tai pyöräillen, pihatyöt, lumen luonti, portaiden nouseminen, bussipysäkiltä kävely työpaikalle tai kaupassakäynti kävellen ovat arkiliikuntaa.

Liikkumattoman tai vähän liikkuvan kohdalla matka kohti liikunnallisempaa elämäntapaa kannattaa aloittaa arkiliikunnan lisäämisellä, sillä arkiliikunta ei ole yhtä vaativaa kuin säännöllinen liikuntaharrastus. Arkiliikunta voi olla helpompi omaksua pysyväksi tottumukseksi ja sitä voi lisätä sananmukaisesti askel kerrallaan.

Arkiliikunta on kaikkien saatavilla

Arkisen liikkumisen eli päivittäisen fyysisen aktiivisuuden merkitys energiankulutuksen kannalta on suurempi kuin pelkän liikunnan. Runsas arkiliikunnan määrä voi yltää hyvinkin jo täyttämään myös terveysliikuntasuositukset: lihaskunto ja liikehallinta kehittyvät monipuolisissa pihatöissä ja kestävyyskunto työmatkaliikkumisella. Terveyttä ylläpitävä liikunta on kaikille saatavilla ilman erikoisia harrastusvälineitä, salikorttia tai sporttista asennetta.

Arjen aktiivisuutta voit lisätä päivärutiinien lomaan esimerkiksi:

  • pyöräilemällä tai kävelemällä joko osan tai koko matkan töihin tai asioille
  • tauottamalla pitkäkestoista istumista nousemalla välillä seisomaan
  • kävelemällä portaissa (myös liukuportaissa)
  • parkkeeraamalla auton hieman kauemmaksi kuin tavallisesti asioilla käydessäsi
  • jäämällä linja-autosta yhden pysäkin aikaisemmin
  • puutarha- ja lumitöillä
  • lasten kanssa ulkona touhuilemalla
  • tarjoamalla ulkoiluseuraa ikäihmiselle